To pitch or not to pitch

 
 


Pentru un designer, intrarea intr-o competitie cu alti designeri pentru a obtine un proiect platit este de cele mai multe ori devastatoare. Acesta practica a clientilor care doresc o competitie de genul: “Tu faci designul acesta pentru mine, iar eu te voi plati modic sau deloc.” nu este ok.

Pentru a explica exemplul, sa concepem un scenariu intr-un domeniu in care munca speculativa nu exista.

Ieri am mers la dentist pentru un control. Dupa ce dentistul s-a uitat la dintii mei, a sugerat lucrari care sa stopeze deteriorarea acestora. I-am spus sa inceapa si daca lucrarea este satisfacatoare voi fi mai mult decat fericita sa platesc. Medicul mi-a spus ca nu va putea face asa ceva, deoarece de obicei ofera servicii numai dupa acceptarea pretului. I-am spus ca il anunt dupa ce ma voi consulta cu alti dentisti din zona.


Acest scenariu are loc in domeniul designului in fiecare zi si este considerat lipsit de etica deoarece distruge acest domeniu. Un designer nu trebuie sa investeasca timp si resurse fara a avea garantia obtinerii proiectului, si deci, a platii integrale, la fel ca un dentist sau orice alt profesionist.

web design gratis

O discutie purtata cu o persoana pe mail, a dus la urmatoarea afirmatie:

Chiar si la stomatologie, controlul este in multe cazuri gratuit. In plus nu ti-am cerut sa incepi lucrarea ci sa oferi o mostra de lucru minimal pentru a vedea daca se potriveste gandirea ta cu nevoia noastra. Astfel de servicii sunt intotdeauna foarte subiective iar agentiile care au inteles acest lucru, ofera de la sine un mock-up. Portofoliu de lucrari este necesar, dar nu un criteriu singular care sa vanda. Toate agentiile de creatie cand intra intr-un proces de ofertare, o fac pe baza de mock-up, asa functioneaza aceasta industrie.


Da, consultatia este gratuita la stomatolog si se traduce in domeniul designului cu oferta de pret care implica o analiza a cerintelor, timpul estimat de lucru si metoda de lucru.

Mostra de lucru insemna insa inceperea proiectului. Adica gandire, creativitate, ore de implicare in proiect – fara plata si fara garantia ca se merge mai departe. Agentiile de publicitate sunt cele care au initiat acesta tactica speculativa acum mai bine de 70 de ani, dar asta nu inseamna ca este o practica buna, care merita sa fie dusa mai departe.
Portofoliul este cel care arata creativitatea si capacitatea unei agentii de branding de a rezolva problemele de comunicare in functie de proiect. Intr-un portofoliu de peste 30 de lucrari, poti sa-ti formezi foarte rapid o parere.

Iata si alte motive pentru care munca speculativa denumita PITCH sau concurs de creatie este o practica incorecta:
  • clientul nu este 100% implicat, dar nici agentia – fiind vorba despre un POATE, acesta este numitorul comun;
  • fiind un concurs, munca creativa poate fi luata pur si simplu si folosita de o alta agentie, ocolindu-se creatorul initial. Acesta este un standard, clientul alegand in general costul redus si nu calitatea, din pacate;
  • un creativ nu lucreaza bine contra cronometrului, indiferent de context;
  • cand este o concurenta intre mai multi creativi, pentru a castiga proiectul, nu transmiti decat un singur mesaj: nu am incredere in tine ca poti duce proiectul pana la sfarsit si atunci efortul este corespunzator.

Munca speculativa trebuie sa se opreasca !

Din respect pentru clientii si colaboratorii nostri, Artvisiona nu participa la PITCH-URI de niciun fel.