To pitch or not to pitch, pentru liber profesionisti



Pentru un designer, intrarea intr-o competitie cu alti designeri pentru a obtine un proiect platit este de cele mai multe ori devastatoare. Acesta practica a clientilor care doresc o competitie de genul:  “Tu faci designul acesta pentru mine, iar eu te voi plati daca imi place.” nu este ok.

Pentru a explica exemplul, sa concepem un scenariu intr-un domeniu in care munca speculativa nu exista. “Ieri am mers la dentist pentru un control. Dupa ce dentistul s-a uitat la dintii mei, a sugerat lucrari care sa stopeze deteriorarea acestora. I-am spus sa inceapa si daca lucrarea este satisfacatoare voi fi mai mult decat fericita sa platesc. Medicul mi-a spus ca nu va putea face asa ceva, deoarece de obicei ofera servicii numai dupa acceptarea pretului. I-am spus ca il anunt dupa ce ma voi consulta cu alti dentisti din zona.”

Acest scenariu are loc in domeniul designului in fiecare zi si este considerat lipsit de etica deoarece distruge acest domeniu. Un designer nu trebuie sa investeasca timp si resurse fara a avea garantia platii, la fel ca un dentist sau orice alt profesionist.

web design gratis

O discutie cu cineva pe mail, a dus la urmatoarea parere:

“Chiar si la stomatologie, controlul este in multe cazuri gratuit. In plus nu ti-am cerut sa incepi lucrarea ci sa oferi o mostra de lucru minimal pentru a vedea daca se potriveste gandirea ta cu nevoia noastra. Astfel de servicii sunt intotdeauna foarte subiective iar agentiile care au inteles acest lucru, ofera de la sine un mock-up. Portofoliu de lucrari este necesar dar nu un criteriu singular care sa vanda. Toate agentiile de creatie cand intra intr-un proces de ofertare, o fac pe baza de mock-up, asa functioneaza aceasta industrie. ”

Da, consultatia este gratuita la stomatolog si se traduce in domeniul designului cu oferta de pret care implica o analiza a cerintelor, timpul estimat de lucru si metoda de lucru a designerului.

Mostra de lucru insemna inceperea proiectului. Adica gandire, creativitate, ore de implicare in proiect – fara plata. Agentiile de publicitate sunt cele care au initiat acesta tactica speculativa dar asta nu inseamna ca este in regula. Spre deosebire de un designer angajat intr-o agentie de publicitate care isi primeste salariul indiferent de rezultatul unui pitch, un liber profesionist nu este platit cu absolut nimic pentru orele de munca depuse.

Portofoliul este cel care arata creativitatea si capacitatea unui designer de a rezolva problemele de comunicare in functie de tema data. La un portofoliu de peste 100 de lucrari, gen: artvisiona.ro, poti sa-ti formezi foarte rapid o parere despre designer si daca este sau nu potrivit pentru proiectul tau.

Munca speculativa trebuie sa se opreasca !



 – Later edit – Intre timp Agentia Spada anunta: “Spada a decis ca va mai participa doar la pitch-uri platite.” Sursa aici.




Comentariul tau

Your email address will not be published. Required fields are marked *