Romani care ma inspira: George Huszar

georgehuszarGeorge Huszar s-a nascut in Bucuresti, Romania. A absolvit liceul  Nicolae Tonitza si Universitatea de Arte din Bucuresti Nicolae  Grigorescu. Pe parcursul carierei sale a participat la multiple concursuri si expozitii ( personale si de group ) in tara si in strainatate. La sfarsitul anului 2006 a avut ocazia de a ajunge in Statele Unite unde s-a stabilit impreuna cu sotia sa Cosmina. In prezent locuieste si lucreaza in Washington DC urmand  un program de masterat in Animatie 3D.

1.  Care este primul tau desen pe care ti-l aduci aminte ?

Primul desen de care imi aduc aminte este un personaj stilizat care tinea in mana un peste imens. Era un caracter dintr-unul din tablourile tatalui meu pe care invatasem sa il fac din imaginatie  si il desenam peste tot. Mi-aduc aminte si acum educatoarea de la gradinita intreband-o pe mama de unde am invatat desenul asta pe care il fac peste tot. Eram fascinat de desenele tatalui meu insirate prin toata casa.

2.  Ce vroiai sa te faci cand ajungi mare ?

Cred ca primul instinct a fost sa ma fac magician. Primisem de ziua mea un joc cu trucuri magice ce se gasea pe la librarie in vremea aceea si asta e tot ce faceam toata ziua. Imi testam  trucurile pe bunica mea care era foarte incantata si ma incuraja.

3.  Iti place sa pictezi pe sticla. Povesteste-ne putin despre asta. Cum ai inceput ? Cine te-a indrumat ?

Tot ce pot sa  spun este ca daca as putea  sa imi intretin familia facand numai asta probabil ca as fi extrem de fericit si satisfacut. Am inceput sa pictez pe sticla de pe la 5 ani cred…(nici nu  mai stiu). Tatal meu picta pe sticla ca si hobby si de la el am preluat acest mestesug. El m-a invatat toata maiestria si frumusetea acestei arte traditionale romanesti.
georgeworking

4.  Pe scurt, cum se picteaza pe sticla ?

Sunt multe mici trucuri si secrete in pictura pe sticla care se invata in timp si din experiente mai mult sau mai putin placute, dar asta e o alta topica. Pe scurt, pictura pe sticla pleaca de la un concept initial desenat pe hartie care foloseste drept sablon / matrita. Acest desen este apoi trasat pe sticla folosind tus negru si o pensula sau un rapidograf de diferite dimensiuni. Dupa ce tusul este complet uscat se aplica culoarea de tempera amestecata cu emulsie pe suprafetele delimitate anterior cu tus. Aplicarea culorilor se face folosind o tenta plata si in ordine  inversa fata de cum am lucra la un tablou obisnuit pe hartie sau panza. (daca pe panza “luminile” se aplica spre sfarsit, in cazul asta se incepe cu luminile continuind catre cele mai intunecate zone). Trebuie tinut  seama ca efectul se obtine prin suprapunere de straturi. Dupa aplicarea culorilor si dupa uscare se aplica un strat de mixtion care serveste ca adeziv pentru foita de aur. Aplicarea foitei de aur se face cu foarte multa atentie in zonele ramase libere (fara culoare) iar dupa uscarea completa se aplica un strat sau doua de “vernis” pentru tempera care foloseste la izolarea completa a tabloului. Pictura este apoi  montata intr-o rama care finalizeaza si complementeaza lucrarea. Cam acesta ar fi pe scurt procedeul unei picturi pe sticla. Este un intreg capitol  despre cum se aleg materialele, cum se amesteca culorile cum se aplica foita, etc dar nu vom intra astazi in acest subiect.

door_2

5.  De ce  pictezi icoane ?

Pictez icoane pentru ca icoanele si pictura religioasa ma fascineaza si ma intriga in acelasi timp dar pictura mea pe sticla nu consta numai in icoane. Multa lume asociaza lucrarile mele cu icoane din pricina faptului ca impartasesc acelasi stil cromatic si visual dar tematicile  sunt diferite. Am tablouri pe sticla si cu teme traditionale romanesti,  balade sau scene istorice / mitologice.

6.  Generatia  noastra nu a fost pregatita pentru aparitia calculatorului. Cand ai facut tranzitia la arta digitala si cum s-a intamplat ?

Sunt fericit ca am fost printre pionierii artei digitale in Romania. Mi-aduc aminte si acum ca primul calculator pe care am incercat sa desenez a fost un joc vechi cu caseta. Introduceai coordonate si desenai un cerc care se putea anima dintr-o parte in alta a ecranului. Tranzitia la arta digitala cu adevarat a inceput in clasele 5-8 cand mama ne-a cumparat un 486 DX2 la 100Mhz. Calculatorul a venit si cu programul  Corel 4 care avea 12 diskete de instalare. Era ceva fascinant! Aveai 256 de culori. Asa am inceput sa invat sa desenez pe calculator.

family_business

7.  Acum locuiesti in Statele Unite ale Americii.
Esti inscris in programul de master in Animatie 3D al  Academiei de Arta  din San Francisco, CA.
Ce lucruri noi inveti si ce profesie vei avea dupa terminarea studiilor ?

Mi-am dorit inca  de cand eram in Romania sa studiez in acest domeniu poate si pentru faptul ca la noi nu exista nici o scoala specializata in asa  ceva in afara institutului de film si teatru. In programul de master in Animatie 3D imi ofera cunostinte despre o gramada de lucruri noi cu  referinta catre animatie / film printre care se numara arta storyboardului, actorie pentru animatori, istoria animatiei, principiile animatiei si cum se aplica acestea, montaj video, efecte speciale, etc.  Sper ca la sfarsitul acestui program sa pot lucra ca si animator la unul din studiourile de animatie sau la o companie de jocuri electronice.

15_01_huszar_coloredboards

8.  Cum se impaca arta digitala cu arta traditionala ?

Parerea mea este ca arta digitala nu poate exista fara cunostinte fundamentale in arta traditionala. Arta digitala impartaseste aceleasi principii si metode existente in arta treditionala. Sunt de parere ca poti crea o imagine sau o animatie folosind un software dar pentru a creea “arta” digitala ai nevoie de cunostinte si talent in arta traditionala.

sketch_10

9.  Ai un artist preferat ? De ce ?

Asta cred ca  este intrebarea de care se lovesc toti artistii… Nu cred ca am avut vre-odata “un artist” preferat. Imi plac multi artisti si ma simt inspirat de ei dar nu pot sa pun degetul pe unul anume. In plus cred ca cu timpul preferintele se schimba odata cu directia sau interesul acordat  unui anumit domeniu. Spre exemplu artistul care ma inspira si pe care  il admit in acest moment este Ryan Woodward. Imi place stilul  lui foarte mult si mi se pare un inovator in arta animatiei.

10. Rubrica aceasta se numeste “Romani care ma inspira”. Care sunt romanii care te fac mandru  ca te-ai nascut in Romania ?

Sunt multe personaje de cultura, istorici, inventatori, artisti, etc care ar putea fi insiruite in acest domeniu dar sincer sa fiu subiectul mi se pare un pic depasit. Ceea ce ma face mandru ca sunt roman in acest moment sunt profesorii exceptionali pe care i-am avut si cultura traditionala romaneasca. Traditiile noastre romanesti sunt  deosebite si reprezinta o avere culturala care nu este promovata si exploatata nici pe sfert din cat  ar trebui.

11. Ce sfaturi le dai celor care isi doresc sa devina graphic designeri ?

Nu ma simt in masura sa dau sfaturi… Un sfat ar fi sa nu neglijeze arta traditionala si sa nu se lase influentati negativ de clienti doar pentru a satisface  placerile acestora…

12. Ce este mai important pentru tine: ideea, procesul sau rezultatul ?

As putea spune ca toate sunt importante in egala masura pentru mine. As fi tentat sa spun rezultatul dar totusi un rezultat bun obtinut accidental nu are nici o valoare pe termen lung.

 

Mai multe informatii despre George Huszar:

Site: www.georgehuszar.com

Blog: www.georgehuszar.com/blog

Evenimente culturale la ambasada Romaniei in Washington DC:

http://washington.mae.ro/node/594

http://washington.mae.ro/gallery/595

 

 

 





Comentariul tau

Your email address will not be published. Required fields are marked *