Recenzie carte: Fii diferit sau dispari

 
carte neuromarketing

Daca cineva te-ar intreba ce a facut produsul sau brandul tau diferit de cel al concurentei, ai raspunde “calitatea” sau “orientarea catre clienti”? Daca raspunsul tau este “da” s-ar putea sa urmeze o trezire brutala.

Nu prea imi plac cartile cu un singur concept, dar “Fii diferit sau dispari: Supravietuirea in era concurentei mortale” se concentreaza pe cel mai important concept din branding, si ofera o bogatie de exemple din viata reala. Prima data publicata in 2000, aceasta editie a fost updatata cu noi exemple in intreaga carte.

Premiza Fii diferit sau dispari este destul de simpla: ca un produs sau un brand sa supravietuiasca si sa progreseze, trebuie sa construiasca o identitate diferita de cea a concurentei. Aceasta ar parea evident, dar Trout descrie destule esecuri in afaceri provocate de lipsa de diferentiere a unui nou produs fata de cel al concurentei, sau de faptul ca un brand de succes a pierdut diferenta care i-a adus initial succesul.

Una dintre cele mai folositoare parti ale acestei carti sunt cateva capitole care examineaza factorii buni de diferentiere si cei care nu sunt buni. In mod surprinzator, calitatea si orientarea catre clienti rareori au efect ca modalitati de diferentiere a unui produs sau brand. De ce ? De obicei aceste diferente sunt efemere, iar diferentele de calitate sau servicii pot fi rectificate de concurenta rapid, odata ce devine clar ca clientii sunt atenti.

In mod similar, pretul nu este un factor de creare a diferentei pe termen lung, deoarece este prea usor pentru concurenta sa treaca la preturi mai mici. Chiar si cand exista o diferenta reala de cost, sa zicem datorita unei noi tehnologii de productie, concurenta mai veche poate alege sa-si alinieze pretul, ca sa nu piarda cota de piata. Uneori, desigur ca un brand poate prinde pozitia de “primul la preturi mici” in mintea clientilor – Walmart, de exemplu – dar putini sunt cei care pot sustine diferenta pe durate mari de timp.

Ce poate DIFERENTIA un produs?


Trout are multe capitole dedicate instrumentelor eficiente de branding. Sa fii primul este un asemenea factor: un brand, care poate sustine in mod plauzibil ca este primul de pe piata, are intr-adevar un avantaj substantial.

Conducerea este un alt instrument eficient, zice Trout. Consumatorii iubesc conducatorii. Din fericire brandurile care vor sa ajunga leader o pot face in mai multe feluri. O companie poate alege ultimele cinci luni sau ultimii cinci ani, pentru a compara vanzarile, in functie de cea care creaza cel mai bine aparenta de conducator. Daca o companie nu este leader in vanzari, poate cita un sondaj respectabil care arata ca este cea mai buna. Poate ca brandul este codas pe piata generala, dar este leader intr-un anumit segment. Istoria ne arata ca marketingul Coca Cola si-a concentrat statutul de leader pe “aspectul real”, iar studiile de neuromarketing arata forta brandului Coke. Indiferent de masura exacta a conducerii, orice astfel de afirmatii trebuie sa fie specifice si credibile pentru a functiona.

Mesajul cheie al cartii “Fii diferit sau dispari”, ramane la fel de important pe cat era in anul 2000. Brandurile TREBUIE sa creeze o diferenta in mintea consumatorilor daca vor sa supravietuiasca, iar aceasta diferenta trebuie sa fie reala si sustenabila. Brandurile existente trebuie sa aiba grija sa-si mentina diferenta care le-a adus succesul, sau sa gaseasca una noua.

Tendinta normala de a extinde linia de produse sau baza de consumatori tinta, poate inexorabil sa stearga diferentele, care initial separau brandul de concurenta. Un beneficiu esential al acestei carti este numarul mare de exemple, pe care Trout le asigura pentru a-si sustine ideile. Daca este nevoie sa argumentezi nevoia de diferentiere in compania ta, lectura cartii “Fii diferit sau dispari”, cu bogatia sa de exemple, ar fi ca si cand ti-ai pune o centura cu gloante pentru urmatoarea confruntare cu aceia care ar vrea sa-ti desfiinteze brandul.

Cu siguranta o carte pe care trebuie sa o citesti. O poti cumpara, in limba engleza, de aici: AMAZON sau CARTURESTI sau tot de la CARTURESTI, in limba romana. Lectura placuta!

Suntem Artvisiona, studioul de branding si creatie, de la A-Z, infiintat in 2003. Punctul nostru forte consta in intelegerea modului in care gandesc clientii tai. Lucram cu o gama variata de detinatori de brand, soloprenori si companii, care se adreseaza mediului B2B si B2C. Astfel, iti putem oferi avantajul competitiv, ajutandu-te sa intelegi, pentru inceput, cum functioneaza strategia de afacere, brand si marketing, pentru a putea, mai apoi, sa le construim, dezvoltam si implementam impreuna. Abilitatea de crea imediat conexiuni cu audienta ta nu a fost niciodata mai importanta ca acum !


 


simona buzatu
Articol scris de Simona-Gabriela Buzatu, fondatorul Artvisiona, autoarea cartii „BRAND.Jocul antreprenorial la alt nivel. Teorie si practica in marketing. Primul ghid complet in limba romana despre branding“ si dezvoltatorul sistemului INCUBRAND, programul avansat de autocunoastere pentru afaceri.
Ai nevoie de ajutor? Inscrie-te la o sedinta gratuita de consultanta si coaching de 30 de minute.