Puterea “Noului”

 
neuromarketing brands

Comerciantii stiu ca exista cuvinte puternice in publicitate, cum are fi “Liber” si “Nou”. Neurologii au stabilit deja ca atractia cuvantului “nou” este adanc intiparita in creierul nostru. Noutatea activeaza centrul de rasplata al creierului, care probabil ca a fost un avantaj in evolutia stramosilor nostri, pe masura ce gaseau noi surse de hrana sau alte elemente de supravietuire. Astazi, nu mai suntem vanatori sau culegatori, dar circuitele de cautare a noului sunt inca active si ne fac sa ni se para atractive produsele noi (si chiar produsele vechi reambalate).

“S-ar putea sa am propria mea alegere preferata pentru ciocolata, dar daca vad una reambalata, publicitatea pentru “noua aroma imbunatatita”, cautarea de experiente noi ma poate incuraja sa ma indepartez de la alegerea initiala, “ spune Dr Bianca Wittman de la Centrul de Neuroimaging Wellcome de la University College London. – Din Telegraph – ‘Simtul aventurii’ face din noi tinte ale marketingului de Roger Highfield.


experimente marketing

Wittman si colegii sai cercetatori au pus subiectii sa aleaga carti asociate cu mici recompense, in timp ce se efectua scanarea creierului cu MRI. In timp subiectilor li s-au aratat carti cu care se obisnuisera, precum si unele noi. Cercetatorii au descoperit ca variantele noi aprindeau o luminita in striatumul ventral din creier, o parte primitiva de evolutie a creierului si o zona asociata cu comportamentul de recompensa. Wittman presupune ca dopamina, un neurotransmitator, care face parte din procesul de recompensare din creier, este eliberata atunci cand se face o alegere noua.

Atunci mesajul de neuromarketing pare simplu – cand faci un produs “nou” in vreun fel se poate sa il faci mai puternic in comparatie cu produsele concurente. In acelasi timp, comerciantii ar trebui sa fie atenti la atasamentele pe termen lung fata de brand. De exemplu, schimbarea logo-ului brandului poate da un impuls pe termen scurt, dar poate de asemenea sa slabeasca gradul de familiaritate si atasament fata de brand. Scanarile pe creier arata ca brandurile familiare provoaca niveluri mai mari de activitate a creierului decat cele necunoscute. Astfel, comerciantii trebuie sa vireze pe o cale sigura – sa puna accent pe noutatea ofertei lor, in timp ce se folosesc inca de puterea afinitatii pe termen lung.  


simona buzatu
Articol scris de Simona-Gabriela Buzatu, fondatorul Artvisiona, autoarea cartii „BRAND.Jocul antreprenorial la alt nivel. Teorie si practica in marketing. Primul ghid complet in limba romana despre branding“ si dezvoltatorul sistemului INCUBRAND, programul avansat de autocunoastere pentru afaceri.
Ai nevoie de ajutor? Inscrie-te la o sedinta gratuita de consultanta si coaching de 30 de minute.