Psihologia culorii in web design

culori site web

Studii de caz ale unor mari website-uri

Cred ca nu este un secret faptul ca culorile pot influenta oamenii prin schimbari psihologice si ca acestea sunt asociate deseori de privitori cu anumite emotii si sensuri. Oriunde privim, vedem culori! Dar in aceasta viata aglomerata de zi cu zi , abia daca ne oprim sa analizam scopul acelei culori – o luam asa cum este, dar o asociem inconstient cu o emotie.

Astazi vom vorbi despre rolul culorilor in web design. Cand spunem web design, ne gandim la fundaluri, navigare, sigle, butoane si alte elemente de grafica pe care le intalnesc vizitatorii la prima vedere a unei pagini web.

De obicei, scopul unui site web este de a vinde ceva, de a interesa vizitatorii, de a satisface nevoia lor de informare si de a-i face sa revina. Cand esti pe Internet, nu ajungi sa fii fata in fata cu client  sau cu vizitatorul, deci nu ai sansa sa aplici strategia de vanzare directa.  Internetul este un mediu vizual si psihologic, deci trebuie sa transmiti informatia in mod diferit.

site web

 

Asa cum banuiti, culoarea primara in web design-ul Coca Cola este rosu, fundalul este gri deschis si alb ceea ce ii da o vizibilitate si un contrast mai bun. Rosu este culoarea asociata cu sentimentele de exaltare si energie iar “promovarea fericirii” merge mana in mana cu aceasta culoare.

Alegerea culorii potrivite este un aspect foarte important in crearea unui site web, deoarece culoarea si grafica sunt primele elemente pe care le vede vizitatorul vostru. Cu alte cuvinte, culoarea fundalului, culoarea header-ului, culoarea textului, titlurile – toate au impact psihologic asupra vizitatorului.

site web

Site-ul web IBM are o schema de culori foarte profesionala care  include culori cum ar fi albastru, gri si alb. Culorile mai reci dau website-ului un aspect serios de afaceri, seriozitate si profesionalism.

Este evident ca fiecare web designer  ar trebui sa studieze psihologia culorilor si felul in care o culoare sau o anumita combinatie de culori influenteaza instinctiv prima impresie a vizitatorului.

Veti gasi pe internet tot felul de liste cu asocierile universale de culori, dar aceasta nu inseamna ca nu pot exista exceptii – veti gasi de asemenea si scheme personale de culori, precum si asocieri de culori cu influente culturale evidente.  In aceasta privinta, prima intrebare la care trebuie sa raspunda designerii atunci cand aleg o culoare este “ Care este audienta tinta ? ” Daca audienta site-ului tinta este internationala, terbuie sa folosim culori universale.

Motivul pentru care spun asta, este pentru  ca unele culturi au un simbolism diferit si asocieri diferite de culori si trebuie sa luam in considerare acest aspect cand realizam  un site web pentru o anumita audienta. De exemplu multi rusi inca pot face o asociere negativa legata de culoarea rosie, ca simbol al comunismului; albul exprima puritatea in cultura occidentala, dar este un simbol al mortii in culturile orientale; galbenul semnifica tristete in Grecia, gelozie in Franta dar este sacra in China.

site web

McDonalds este recunoscut prin culorile rosu si galben din sigla. Website-ul pastreaza aceste culori, culoarea predominanta in website-ul MC fiind rosu, o culoare care sugereaza exaltarea si este in mod obisnuit folosita in industria fast food, deoarece face ca oamenii sa manance mai repede. Pentru a-i da o nota mai serioasa, mai oficiala, vom gasi in schema de culoare ceva negru, gri deschis si alb.

Toate culorile sunt impartite in doua categorii sau grupe de baza: culorile din zona rosie a spectrului de culori sunt numite si culori calde ( cum sunt rosu, portocaliu si galben) iar culorile din zona albastra sunt denumite si culori reci ( cum sunt albastru, mov si verde). In timp ce culorile calde evoca emotii care sugereaza caldura, confort si tihna, pana la agresiune si furie, culorile reci descriu sentimente de calm si liniste pana la tristete si indiferenta. “Culorile sunt considerate calde sau reci mai ales datorita asocierilor ce au dainuit in timp ( adesea universale ).

Galben, portocaliu si rosu sunt asociate cu caldura soarelui si focul; albastru, verde si violet cu racoarea frunzelor, a marii si cu cerul. Culorile calde par mai aproape de privitor decat cele reci, dar culorile reci si aprinse pot intrece lumina si culorile calde si subtile.  Folosirea culorilor calde in prim plan si a culorilor reci in fundal accentueaza perceptia de adancime.”

Sursa: Pantone, Inc.

 

Tipurile de emotii psihologice pe care le invoca fiecare culoare:

Rosu este in principal asociat cu iubirea, pasiunea, exaltarea, pericolul, actiunea, avertismentul, aventura, dorinta, impulsul, caldura, focul, stoparea, furia si intensitatea.

Portocaliu este cel mai adesea asociat cu confortul, caldura, creativitatea, distractia, tineretea, entuziasmul, sarbatoarea si in designul de website, aceasta culoare este asociata cu disponibilitatea.

site web

Schema de culoare a web design-ului  Orange  include portocaliu, gri si alb. Portocaliul prezent in sigla companiei este de asemenea prezent in unele elemente ale paginii, dandu-i un efect de creatie si energie, in timp ce griul ii da o nota mai serioasa si mai profesionala.

Galben este culoarea care atrage atentia, sugereaza caldura si este asociat cu vivacitatea, energia, curiozitatea, bucuria, jocul, optimismul, lumina soarelui, aurul, idealismul, dar poate creea de asemenea sentimente de frustrare, furie si boala.  Este o culoare care oboseste ochiul, de aceea nu veti vedea niciodata un website galben stralucitor – dar este o culoare grozava pentru detaliile importante sau chemarea la actiune.

Verde este adesea asociat cu natura, sanatatea, viata, armonia, linistea, norocul, banii, optimismul, durabilitatea, prospetimea. Este de asemenea un simbol al fertilitatii, geloziei, are un efect calmant si inlatura stresul.

site web

 

Schema de culoare a web design-ului Animal Planet include culori cum ar fi verde, negru, gri si alb. Albul si verdele sunt culorile din sigla, iar negrul si griurile au scopul de a da website-ului un aspect mai serios mai profesional.

Albastru este culoarea preferata de cei mai multi oameni,  mai ales barbati. Este asociata cu calmul, serenitatea, pacea, securitatea, stabilitatea, onoarea, increderea, profesionalismul, succesul, seriozitatea si puterea.

Mov este in mod traditional asociat cu puterea, regalitatea, nobletea, bogatia, luxul, intelepciunea, spiritualitatea, magia, misterul, visele, fantezia precum si cu  ambiguitatea si nesiguranta.

Roz este de obicei asociat cu blandetea, romantismul, iubirea, tineretea, inocenta, delicatetea si este recunoscuta a avea un efect calmant.  Efectele acestei culori pot varia in functie de intensitatea culorii (aprins, deschis, intunecat, etc).

site web

Acum spuneti daca ati mai vazut un website mai roz decat acesta!  Rozul este o culoare asociata mai ales cu fetele mici, tineretea, inocenta – pe scurt este o culoare de fetite.

Maro este o culoare naturala, care este asociata cu relaxarea, trainicia, increderea, caldura, confortul, securitatea si este considerat a fi conventional si uneori sofisticat.

Gri este mai ales asociat cu neutralitatea, indiferenta si lasa impresia de seriozitate si conservatorism.

Alb este de obicei asociat cu puritatea si inocenta. Este de asemenea asociat cu curatenia, simplitatea si noutatea.

Negru este considerat , mai ales in industria designului, o culoare stilata si eleganta. Este de asemenea asociat cu rafinamentul, puterea, misterul, adancimea, tristetea, moartea, nefericirea, raul si sexualitatea.

 

Sa incercam sa facem o analiza rapida a catorva website-uri ale unor companii binecunoscute, si sa vedem daca au tinut cont de psihologia culorilor in web design, cum au implementat tehnicile de culoare si ce mesaj incearca sa transmita.

site web

Pepsi

Web design-ul Pepsi este coplesitor de albastru. Sigla Pepsi contine culorile rosu, alb si albastru pe care le gasim in header, bara laterala si alte elemente ale website-ului. Fundalul website-ului este o alta variatie de albastru, cu bule de aer ce urca de jos, dand impresia de apa acidulata. Marca se pozitioneze ca bautura racoritoare, asociind acest fapt si cu folosirea culorilor in website. Mai mult, albastrul este culoarea declarata, cunoscuta in toata lumea si asociata cu Pepsi, asa ca este normal ca aceasta sa fie culoarea principala a website-ului.

 

site web

Carlsberg

Ei bine, site-ul web al celei mai bune beri din lume trebuie sa se ridice la inaltimea numelui. Acesta este un site web pentru adulti, schema de culoare include negrul – un verde puternic, dar stilat – utilizat pentru a inlatura stresul, totodata sugerand prospetimea, natura, dragostea de viata si albul pentru a creea un contrast frumos cu culorile inchise. Dar pe masura ce mergem la alte pagini ale website-ului, suntem intampinati de alb curat, gri si un strop de verde ( care sa se potriveasca cu sigla), si care ne da un sentiment de experienta curata si relaxanta.

 

site web

NBA

Dupa cum vedeti, culorile albastru, rosu si alb prezente in sigla NBA sunt prezente si in alte elemente ale paginii. Albastrul este recunoscut ca fiind o culoare preferata de barbati si sugereaza succes si putere, in timp ce rosu este asociat cu actiunea, pasiunea si exaltarea. Fiind un website de sport, puteti vedea multe informatii afisate pe pagina, ceea ce face dificila concentrarea pe un singur element. Mi se pare surprinzator tipul de fundal ca lemnul de pe acest tip de website, deoarece lemnul este de obicei asociat cu confortul, relaxarea, dar trebuie sa recunosc, arata super!

 

site web

Nike

Schema de culoare de pe website-ul Nike cuprinde verde, alb si portocaliu. Verdele este o culoare grozava, asociata cu natura, sanatatea (inclusiv sportul) si viata. Portocaliul este o culoare asociata cu energia, distractia si entuziasmul – toate intr-o relatie perfecta cu sportul si implicit produsele pe care le prezinta site-ul.

 

site web

Ikea

Website-ul Ikea da o senzatie de caldura si familiaritate, cam cum face si magazinul. Header-ul acestui website este conceput cu galben ca si culoare predominanta, ceea ce il face sa atraga atentia si sa sugereze joc si energie. Copia este colorata in albastru , pe care o putem gasi si in header, dandu-i un efect de calm si stabilitate. Fundalul website-ului este alb si destul de simplu,  ca si structura site-ului , ceea ce face usoara accesarea informatiilor.

 

site web

Nivea

Aici avem un brand cu istoric. Culorile reprezentative ale marcii Nivea sunt albastru si alb, culori pe care le gasim si pe site-ul web.  Albastrul este culoarea preferata atat de barbati cat si de femei, si este asociata cu calmul, securitatea, profesionalismul si increderea. Albul este simbolul curateniei si al puritatii. Nivea declara prin culorile designului ca este o marca de incredere cu produse pentru ingrijirea pielii in fiecare zi.

 

site web

Sony

Website-ul Sony ma face sa cred ca este ceva magic din cutie. Vad mult negru, nuante de gri, care imi dau senzatia de adancime, rafinament, stil si profesionalism. Si mai este albastrul din text, care este clar creativ, pentru ca puteau sa-l faca alb, ca in sigla, de exemplu – intradevar iese in evidenta si da un plus de profesionalism intregului design.

 

site web

Nestle

Nestle este o companie uriasa cu istoric solid in industria alimentara. Aceasta este o companie care a promovat intotdeauna viata sanatoasa cu produsele sale.Website-ul Nestle are o sigla si un slogan in gri iar restul designului intr-o schema de culoare alb-gri-albastru, care da o senzatie de clam si siguranta si te convinge ca aceasta este o companie serioasa si de incredere.

 

site web

Apple

Website-ul Apple este cel mai curat design de website pe care l-am vazut vreodata! Observati fundalul complet alb, care sugereaza simplitate si noutate si headerul gri lucios care ne fac sa asociem website-ul cu ceva stilat dar in acelasi timp serios si elegant. Combinatia de gri, alb si negru de aici este realizata intr-un mod minunat.

 

Care din site-urile discutate este preferatul vostru ?





One Comment

  1. Eu as mai adauga ca, pe langa culorile albastru si alb din site-ul Nivea, mai exista o culoare predominanta. Cremul, culoare pielii care exprima cladura, finete, familarietate, senzualitate, prospetime, afectiune. Print acestea apropie si mai mult clientul, ii da senzatia de incredere in produs.

Comentariul tau

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>