Cele 12 principii pentru un web design de calitate

graphic designPoate titlul nu este cel mai potrivit, pentru ca aceste principii se aplica la orice tip de design, nu numai la realizarea unui web design.

 

12 legi si principii care ne ajuta in design si nu numai.

Secole de observatii ale barbatilor si femeilor din toate zonele de activitate au dezvaluit importante principii de design si ordine, care tind sa creeze in mod natural o reactie pozitiva si obisnuita din partea oamenilor.  David Hume a descris acestea ca fiind “principiile constante si universale ale naturii umane.”  Desi aceste principii universale de design ar putea sa nu fie absolute, intelegerea acestora ajuta sa ai succes in multe domenii printre care marketing,  design produs,  servicii,  inginerie, arta si design de mediu.

Produsele realizate prin luarea in considerare a acestor principii naturale tind sa fie mai bine primite si mai usor utilizate de publicul general.  O abordare functionala poate fi aplicata in arta, arhitectura, fotografie, design interior si chiar tehnologia comunicatiilor printre care domenii ca publicitatea si web design.  Avand teluri primare usor de utilizat si fiind atractive din punct de vedere estetic, sa intelegi ceea ce atinge la nivelul subconstientului psihicul uman, reprezinta un instrument puternic de promovare a designului si performantei. Reguli de design care ne fac munca mai usoara

 
 

1. Lama lui Ockham sau legea economiei

Lama lui Ockham dateaza din vremea parintelui William Ockham din anii 1300, dar a fost inteles ca si principiu inainte de aceasta perioada.  Acest adevar nu este de necontestat,  si nu este nici stiintific in mod obligatoriu.  Cu alte cuvinte, cea mai simpla explicatie sau teorie este preferata si mai apta de a fi cea corecta.

  • Entitatile nu trebuie multiplicate dincolo de necesitate. Pluralitatea nu trebuie sustinuta fara necesitate. Asa cum a remarcat Leonardo da Vinci, “ Simplitatea este rafinamentul suprem.” In cadrul designului , Lama lui Ockham este un avertisment pentru evitarea complicarii designului, informatiei si instructiunilor. Telul este raspunsul simplu si intuitiv, iar toate complexitatile inutile ar trebui inlaturate fara mila.  Importanta este consecventa, asa cum sunt si rezultatele previzibile.

web design

2. Legea lui Hick

Legea lui Hick, produsul psihologului britanic William Edmund Hick in anii 1950, sustine indirect Lama lui Ockham. Aceasta lege sustine ca atunci cand se prezinta mai multe variante, procesul de luare a deciziei va fi mai lung si mai dificil. Timpul necesar pentru luarea deciziei creste pe masura ce creste numarul de alternative. Ganditi-va cat de usor ar fi sa cumperi o punga de chipsuri daca ar fi doar trei sau patru pe rafturi.  Cu cat devine mai complex procesul de decizie, cu atat mai mare este nivelul de stres si frustrare.

Un proces coplesitor cu multi-alternative poate creea un raspuns emotional care poate sa duca la o reactie pozitiva. Repet, simplitatea este productiva. Limitarea butoanelor, a taburilor si a alegerilor va face utilizatorul mai apt sa participe si sa revina la intr-un site web.

  • Mai multe variante = mai multa anxietate.
  • Mai putine alegeri = mai mult control.  Cel putin in mintea utilizatorului.

website
 

3. Legea lui Fitts

Legea lui  Fitts, inventia lui Paul Fitts din 1954,  face o legatura intre durata de timp necesara deplasarii spre o tinta,  si dimensiunea acelei tinte si distanta pana la ea. Cu cat este mai usor de identificat acea tinta si mai mica distanta pana la ea,  cu atat mai repede poate fi indeplinita sarcina, si cu atat este mai placuta experienta. T = a + b log2 (1 + D/W) . In care:  T = timpul, a = timpul de pornire/oprire , b = viteza mecanismului, D = distanta si W = latimea tintei, sau marja de eroare permisa.

Pentru web designeri, este de inteles  realizarea de butoane mai mari,  centrate pentru functii pe care doresc sa le incurajeze, si butoane mai mici si mai putin evidente pentru alternativele pe care nu le incurajaza. Principiul se aplica si in alte domenii. Incurajarea participantului de a alege in mod inconstient o actiune in defavoarea alteia este posibila prin realizarea variantei dorite mai mare, mai usoara si mai aproape de controlul persoanei.

website
 

4. Secventa Fibonacci

Secventa Fibonacci, denumita astfel dupa Leonardo da Pisa, care mai era cunoscut si sub numele de Fibonacci, a fost prima data identificata in anii 1200, dar fusese deja inteleasa de matematicienii indieni.

Aceasta lista de numere se obtine prin adunarea repetata a ultimelor doua cifre. Incepe cu 0,1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, etc. Ceea ce este fascinant este faptul ca aceasta secventa apare in mod repetat in natura (,  la crengile copacilor,  frunzele de pe tulpina,  la o mare varietate de plante si la tiparul de reproducere al albinelor.

In mod inconstient observatorii gasesc aceste designuri placute din punct de vedere estetic.  De fapt, unii considera aceasta secventa ca fiind cel mai puternic tipar  atat in design cat si in matematica.  Poate fi introdus cu succes in schemele cladirilor, figurile organice, tipare vizuale si chiar in arta.
 

5. Raportul de aur

Raportul de aur este de fapt similar cu secventa Fibonacci din punct de vedere matematic. Raportul de aur este o constanta matematica nerationala, aproximativ 1,6180339887. Intelegerea acestui principiu dateaza de acum 2000 de ani, dar Euclid a fost cel care i-a dat definitia. Raportul de aur descrie formele si designul cel mai bine proportionate din punct de vedere estetic.

Geometria are doua mari comori: una este teorema lui Pitagora;  cealalta, divizarea unei linii intr-un raport  extrem si mediu.

In principiu, “Suma unitatilor din cantitatea mai mare, va fi egala cu raportul dintre cantitatea mai mare si cea mai mica.” De asemenea numit si  “Dreptunghiul de aur” acest raport descrie relatia dintre latura mare si cea mica a unui dreptunghi.

Cartile postale, cartile de joc, posterele cu filme si chiar simple placi ale intrerupatoarelor de lumina se folosesc de felul in care oamenii aproba inconstient aceasta forma. Aceasta poate fi introdusa in produsele de design, ingineria publicitara, arta si multe alte domenii.

Raportul de aur, altfel cunoscut ca Phi, este considerat un raport “confortabil”, prin faptul ca exista peste tot in jurul nostru iar ochiul a fost astfel antrenat sa il gaseasca atractiv.

Ca designer, se poate folosi acest raport pentru a creea mini dreptunghiuri cu raport de aur, care vor fi placute ochiului.  Poate fi folosit pentru legende la ilustratii, text rulat langa imagini, spatiu de publicitate si butoane de navigare si meniuri.

regula de aur
 

6. Regula treimilor

Regula treimilor ar parea similara cu raportul de aur la prima vedere, dar de fapt nu este deloc asa. Acest principiu a fost mentionat pentru prima oara in 1797, in cartea lui John Thomas Smith “Remarci despre peisajul rural”.  Smith considera descoperirea sa a fi un principiu general si nu o lege absoluta.  Totusi, realitatea este ca atunci cand designul tine cont de acest principiu, rezultatele sunt atragatoare din punct de vedere estetic pentru majoritatea observatorilor.

Daca o opera de arta pe computer, pictata sau fotografie, este impartita in noua patrate pe verticala si pe orizontala, liniile si intersectiile acestor linii devin cea mai interesanta parte a lucrarii. In plus, linia de demarcatie intre cer si pamant sau apa, de-a lungul uneia din liniile de treime in loc de linia de mijloc, este mult mai atragatoare. Pare sa creeze mai multa tensiune si energie, si astfel creste interesul.

Pentru artisti si designeri, intelegerea Regulii treimilor poate duce la o apreciere si la un raspuns mai bun din partea privitorilor.

principii de design
 

7. Principiul Pareto

Principiul Pareto, cunoscut si sub numele  “Legea celor cateva foarte importante” sau “Regula 80/20”, este binecunoscut, chiar daca nu dupa titlu, oricarei persoane care are responsabilitatea de a administra forta de munca, grupari religioase sau clase de elevi.

Principiul Pareto sustine ca, pentru multe evenimente, in mare 80% din efecte provin din 20% din cauze.

Cand Joseph M. Juran a numit acest fenomen dupa Vilfredo Pareto in 1960, a fost urmare a observarii faptului ca 80% din teritoriul Italiei era detinut de 20% din populatie. Asa se explica de ce 80% din cei condamnati pentru infractiuni comit doar 20% din toate actele infractionale si de ce 20% din cei care beneficiaza de sistemul de sanatate american folosesc 80% din serviciile sale. Cu alte cuvinte “ 80% din efecte provin din 20% din cauze.”

In practica, in web design, daca 80% din privitori folosesc doar 20% din informatia furnizata, tab-uri, butoane, etc, atunci acele tab-uri care nu sunt folosite pot fi reduse sau eliminate pentru a avea un model mai curat si mai eficient. Aceasta sustine apoi Lama lui Ockham si valoarea pozitiva a simplicitatii.
 

8. Modelul mental

Legea modelului mental  a aparut odata cu oamenii de stiinta cu imaginatie, dar Kenneth Craik a fost cel care in 1943, a stabilit ca “ mintea umana construieste modele mentale ale realitatii la scara mica, pe care apoi le foloseste pentru a anticipa intamplari ”. Este cu siguranta adevarat ca invatarea devine mult mai usoara atunci cand poti construi pe un model a ceva ce iti este deja familiar. Designerii pe computer au facut acest lucru cand au incorporat termeni familiari cum ar fi birou, fisiere si dosare in programele de procesare.

Ori de cate ori poti folosi o experienta familiara ca model sau introducere la o noua dezvoltare, oportunitatea de succes este mai mare iar nivelul de stres mai redus.
 

9. Marja de eroare

Marja de eroare , cunoscuta si ca design de eroare  este un concept care incearca sa diminueze problemele inevitabile si consecintele negative care urmeaza dupa actiuni accidentale sau neintentionate. Repet, prin introducerea Lamei lui Ockham si a regulii simplicitatii, se poate reduce tendinta de aparitie a erorilor;  totusi, planificarea pentru aparitia ocazionala a acestora este inteleapta la orice nivel.

Prin aranjarea informatiilor si elementelor cat mai simplu si minimal posibil, si prin asigurarea de avertizari si trasaturi de prevenire a esecului, puteti limita efectele negative ale actiunilor gresite.  In lumea computerelor, modalitatile de reamintire inainte ca un buton sa se activeze, poate ajuta utilizatorii sa regandeasca ceea ce ar fi putut sa fie o miscare gresita.
 

10. Raportul semnal – zgomot

Raportul semnal-zgomot este de fapt o identificare a echilibrului dintre mesaj si zgomotul de fond care poate limita sau slabi impactul acestuia. Cand se foloseste un raport de 1:1,  aceasta inseamna ca distragerile de pe fundal sunt la egalitate cu mesajul intentionat sau prezentarea.  Rezultatele vor fi intotdeauna sub asteptari in aceasta situatie.

Corectia implica intensificarea concentrarii primare, care poate fi o comunicare audio sau una vizuala. Ar putea de asemenea sa implice reducerea sau eliminarea sunetelor care distrag atentia sau aglomerarea vizuala.

Daca permitem informatiei importante si folositoare sa detina centrul scenei si reducem informatia falsa sau nereleventa vom genera rezultate mai bune.
 

11. Legile utilizarii echitabile si flexibile

Legile utilizarii echitabile si flexibile sunt principii simple universale cu implicatii foarte variate. Acestea pur si simplu indeamna la comercializarea unui produs catre cel mai mare numar de oameni pe baza aprecierii diverselor lor abilitati si limite. Fara a izola sau a provoca sentimente de inferioritate, cele mai bune mijloace de utilizare ar trebui concepute avand in vedere cele mai mari numere.

Trebuie de asemenea incluse prevederi pentru cei mai putin avizati sau experimentati ca acestia sa fie protejati in ceea ce priveste securitatea, siguranta si intimitatea. Promovarea sau publicitatea care se adreseaza tuturor va produce clar rezultate mai  bune si va merita timpul si efortul din design.
 

12. Legea informatiei usor de identificat

Legea informatiei usor de identificat se explica singura. Daca informatia si instructiunile nu sunt communicate intr-o maniera usor de inteles, eficienta si raspunsul pozitiv vor fi pierdute. De cele mai multe ori cele mai bune instructiuni sunt cele mai scurte si cele mai simple. Folosind atat format audio cat si video, grafica si text, prezentarile pot fi repetitive fara a fi plictisitoare si jignitoare.

Utilizarea diferitelor elemente pentru a transmite instructiuni importante, indrumari sau informatii este cheia pentru a pune bazele unui raspuns pozitiv.

Sensul afirmatiei “Exista o minte comuna tuturor oamenilor “ (R.W.Emerson) arata ca cu cat intelegi mai mult natura umana si ceea ce ne face sa reactionam pozitiv, cu atat poti creea un mediu pentru succes si satisfactie.

 





Comentariul tau

Your email address will not be published. Required fields are marked *