Cum te judeca utilizatorii de Facebook (studiu)

facebook_jPe scurt: Utilizatorii de Facebook te judeca pe baza imaginii de profil. Totusi daca ceva este negativ sau anormal, se vor duce sa vada textul suport. Altfel imaginea de profil este de obicei de ajuns.

In majoritatea cazurilor, imaginea voastra de profil pe Facebook spune privitorilor tot ce vor sa stie pentru a-si forma o parere despre voi. Exceptia apare cand poza este neobisnuita sau va arata intr-o lumina negativa, caz in care oamenii folosesc textul de la profil pentru a interpreta ce fel de persoana este prezentata.

Noile descoperiri vin de la doua studii efectuate la Universitatea de Stat din Ohio. Brandon Van Der Heide, autor principal al ambelor studii, a facut echipa cu Jonathan D’Angelo si Erin Schumaker, studenti post-universitari la comunicatii. Rezultatele studiilor lor apar intr-un numar recent al Jurnalului de Comunicatii.

In primul studiu, 195 de studenti de facultate au vizionat un profil fals de Facebook al unei persoane care se presupunea a fi coleg cu acestia. Profilul cuprindea o poza si o declaratie scrisa “despre mine”. Participantii au fost rugati sa noteze cat de extrovertit credeau ei ca este studentul din profil, pe o scala de la 1 (cel mai putin extrovertit) la 7 (cel mai mult extrovertit) pe baza pozei si a textului.

Cercetatorii au observat ca poza conta mai mult decat textul in decizia daca persoana era extrovertita sau introvertita. Cand era aratata poza extrovertita, nu prea conta deloc daca textul sugera ca persoana era introvertita sau extrovertita – majoritatea persoanelor au calificat persoana ca fiind extrovertita. Totusi daca poza sugera un introvertit, oamenii erau intradevar atenti la text; daca si textul sugera un introvertit, participantii clasificau persoana ca atare, dar daca sugera un extrovertit, participantii il clasificau ca fiind mai putin introvertit.

In cel de-al doilea studiu, 84 de studenti de facultate au privit una dintre poze sau au citit unul dintre textele profile utilizate in celalalt experiment, si apoi au calificat gradul de extrovertire sau introvertire al persoanei. Rezultatele au aratat ca participantii care au citit descrierile introvertite au calificat persoana ca fiind semnificativ mai introvertita decat cei care au vazut pozele introvertite, in acelasi timp nu a existat o diferenta semnificativa intre poza si textul cu extrovertiti.

Rezultatele sustin teoria conform careia oamenii in general sunt mai atenti la informatia care ar putea fi interpretata ca negativa sau anormala: Pe retelele de socializare cum ar fi Facebook, utilizatorii se asteapta ca oamenii sa se prezinte ca fiind fericiti, de succes si sociabili. Van Der Heide crede ca rezultatele se aplica dincolo de Facebook la site-urile de intalniri si alte site-uri de socializare, precum si in cazul altor trasaturi, cum ar fi dezirabilitatea sociala si chiar orientarea politica. Cheia este ca oamenii au anumite asteptari  de la pozele pe care le vad pe retelele de socializare. Daca o imagine de profil se potriveste cu ceea ce asteapta ei, este putin probabil ca ei sa caute alte informatii inainte de a-si forma o parere.





Comentariul tau

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>