Cum sa concediezi un client ?

relatie client designer

Punand telefonul jos, inca mai tremuram usor. A fost unul dintre cele mai grele telefoane pe care a trebuit sa le dau. Tocmai ii spusesem clientului ca ma saturasem ca el sa ma tot zapaceasca, ca felul in care lucra ma aducea in imposibilitatea de a produce ceva bun. Ii atrasesem deja atentia asupra unor probleme, dar nimic nu se schimba. Asa ca i-am spus ca nu mai doream sa lucrez pentru el. Pentru prima data, tocmai concediasem un client.

Fiecare designer, care doreste sa fie platit pentru eforturile sale, va avea inevitabil nevoie de client si va lucra pentru un tarif. Construirea unei bune relatii de lucru intre client si designer este esentiala pentru un rezultat bun si satisfactia muncii. Dar daca lucrurile nu merg si te trezesti nesuportand sa lucrezi la proiect ? Este timpul sa intrerupi relatia cu clientul tau.

Sa concediezi un client ar putea parea ca o sinucidere profesionala, iar in timpuri economice grele, sa renunti la munca platita poate parea naiv, dar chiar poate fi o experienta eliberatoare, care sa-ti permita sa mergi mai departe mai puternic decat erai. Sa renunti este de fapt abordarea profesionista. Dar intreruperea relatiei cu un client ar trebui sa fie doar ultima instanta. In acest articol voi explora pasii care trebuie facuti pentru a evita acest act drastic, iar daca trebuie facut, cum sa-l faci corect.

Clientul de cosmar

Cu totii avem povesti cu clientul de cosmar; fie ca este vorba de telefoane la ora 2 dimineata; schimbari ale planului; vointa de a schimba ceva la care s-a renuntat deja; termene limita nerealiste; cerinte imposibile; sau doar cererea ca logo-ul sa fie ‘un pic mai mare’; sau pot fi situatii cum ar fi sa te faca pe tine sa astepti 45 de minute pentru o intalnire de lucru; discutii de mai mult de 4 ore pe Skype; intarzieri masive la predarea continutului; plati care intarzie desi era stabilit un termen clar…

Unul din aceste lucruri separat ar putea fi scuzabil, o combinatie a acestora ar trebui sa dea semnale de alarma cum ca relatia client-designer nu merge. La fel, daca te trezesti asteptand cu groaza un telefon de la client, te trec fiori cand vezi un e-mail de la el sau iti vine greu sa te motivezi sa lucrezi pentru client, atunci stii ca ceva nu este in regula.

Sunt multe povesti ‘amuzante’ despre cererile ridicole ale clientilor pe internet. Iar si iar, acestia povestesc despre clienti care nu inteleg conceptele de baza in design sau nu apreciaza timpul si efortul designerului. Sa fiu sincera, aceste povesti mi se par cam deprimante si nu spun decat o parte a povestii. Ele sunt intotdeauna rezultatul comunicarii defectuase in care clientul nu respecta designerul sau designerul nu face destul ca sa educe clientul si sa seteze niste reguli de la bun inceput. Cand comunicarea intre client si designer nu reuseste, ambele parti trebuie sa-si asume responsabilitatea.

Este si vina ta

Clientii adesea inteleg putin sau deloc aspectele tehnice ale proiectului, asa ca o parte importanta de lucru este sa te asiguri ca ei inteleg de ce ai facut alegerile pe care le-ai facut in design-ul tau. Daca clientul are cereri, este treaba ta sa-i explici optiunile si implicatiile realizarii acelor cereri. Adesea clientii nu pot exprima preocuparile lor, deoarece nu au vocabularul tehnic sau de design pentru a pune in cuvinte ceea ce vor. Este o parte importanta din munca ta ca designer sa gasesti calea prin care clientul poate acorda feedback. Designerul trebuie intotdeauna sa-l conduca pe client, raspunzand la comentariile sale, dar incercand sa-l ghideze catre cel mai bun rezultat. Atentie la clientul care iti spune cum ar trebui sa mearga sau sa arate lucrurile, aceasta ar trebui sa declanseze alarma. La fel, daca esti prea pretios cu designul tau si nu esti dispus sa accepti feedback-ul clientului, aceasta este reteta pentru probleme pe viitor.

Vorbeste cu clientii tai, nu despre ei

Intotdeauna am grija sa nu vorbesc de rau un client. Mi se pare lipsa de respect din partea celor care o fac. Daca nu poti sa-ti respecti clientul, renunta. Poate suna ciudat, dar clientii pot sa nu aiba experienta in a fi clienti. Poate ca nu au autorizat pe nimeni sa faca o creatie pentru ei, de unde si felul de intrebare “Cat costa un website?” pe care cred ca toti am auzit-o.

Iata de ce trebuie sa definesti relatia de lucru cat mai clar posibil. Clientul tau poate nu isi da seama ca 15 mailuri pe zi sunt inacceptabile pentru tine sau implicatiile unor schimbari la ceva la care s-a renuntat deja.

Tot asa, clientul se poate panica daca nu il contactezi timp de doua saptamani. Stabilirea de orare clare si de structuri de tarif, ajuta la navigarea prin astfel de aisberguri. Dar daca un client face ceva ce nu iti place, nu il critica – vorbeste cu el. Ar putea fi o intalnire sau un telefon neplacut, dar este esential daca vrei ca relatia sa reziste. In multe cazuri clientul poate sa nu stie cat de perturbatoare pot fi cerintele lui. De asemenea, in cazul platilor intarziate, de exemplu, s-ar putea sa nu stie deloc, daca nu este el direct responsabil cu efectuarea platilor.

Clientii sunt rareori diabolici, dar relatiile proaste de lucru sunt toxice. Vor drena bucuria din design, munca pe care o faci cu placere, si pot otravi si orice alta munca. Sa te chinuiesti cu o munca neplacuta, sa lucrezi doar pentru bani este munca de salahor, si niciodata nu a dat rezultate bune.

Salonul ultimei sanse

Dar daca, in ciuda eforturilor tale de a comunica ingrijorarea ta clientului, inca vezi ca relatia de lucru esueaza ? Simti ca nu te respecta nici pe tine si nici munca ta. E timpul sa pui punct. Dar inainte de a face acest lucru, trebuie sa spui clientului ca bea in salonul ultimei sanse. Trebuie sa ii spui clientului modul in care crezi ca relatia nu merge, si sa spui clar ca daca situatia nu se schimba, doresti sa incetezi lucrul la proiect. Clientul tau trebuie sa stie ca esti nemultumit, si ce anume trebuie sa se schimbe. Trebuie sa fii gata sa faci compromisuri, sa gasesti o solutie care sa permita ambelor parti sa functioneze corespunzator.

Concediaza si uita

Daca nu se schimba nimic, atunci este timpul sa-i spui adio clientului tau. Nu o lua personal, este vorba de afaceri. Daca vei mai putea fi platit pentru lucrul efectuat depinde de contractul pe care il ai, asa ca ai grija la momentul ales. Ai grija ca ruptura sa fie curata, stabileste un termen limita pentru incheierea contractului.



Sentimentul de eliberare, pe care l-am simtit cand in final i-am spus clientului meu ca nu mai vroiam sa lucrez pentru el, a fost coplesitor. Era ca si cand o greutate imensa fusese ridicata de pe umerii mei. Si cu acea eliberare a venit dorinta de a face treaba mai buna, de a gasi clienti mai buni. In timpul pe care nu mai trebuia sa-l folosesc pentru acel client puteam sa fac munca de auto-initiere pe care o doream, care la randul sau a dus la un proiect mare cu un nou client.

Nu trebuie sa existe regrete dupa concedierea unui client. Mergi mai departe si invata din experienta. Cand ai o experienta rea cu un client te ajuta sa-ti dai seama cum sa modelezi relatiile cu viitori tai clienti si sa recunosti clientii de cosmar inainte sa lucrezi pentru ei.

Evitarea clientilor nepotriviti

Sa spui NU unui client nepotrivit este un lucru dificil pentru orice designer liber profesionist, dar alternativa este sa ajungi sa faci ceva fara placere, pentru oameni pe care nu ii respecti. Nu asa se lucreaza si se construieste o cariera.

Munca pentru clienti mi-a platit existenta de peste 15 ani, sigur fac ceva cum trebuie. Nu am concediat clienti decat de doua ori, desi uitandu-ma in urma, probabil ar fi trebuit sa pun capat unor relatii cu clienti mai devreme. Nu trebuie sa fii prieten cu clientii, desi unii pot fi, dar trebuie sa existe respect mutual, si un mod clar de comunicare care sa convina ambelor parti.

Tu ce parere ai ? A trebuit sa concediezi vreun client ? Ce sfat ai da cuiva care se lupta cu relatii proaste cu clientii?




Comentariul tau

Your email address will not be published. Required fields are marked *