5 semne ca proiectul o sa esueze

freelancer

Sunt freelancer de foarte multi ani. Pot sa ma laud ca sunt printre primii din Romania. Primesc multe mesaje in care mi se cere ajutorul in legatura cu modul de lucru si tranzitia de la un job full time la unul acasa. Ei bine, din acest motiv am introdus o noua rubrica pe blog numita Freelancer, special pentru voi cei care intampinati greutati. Sper ca aceste sfaturi sa va ajute. Astept feedback-ul vostru.

1. Daca nu crezi ca esti persoana potrivita dar accepti proiectul pentru ca nu vrei sa pierzi o suma de bani.

Stii vorba aia, de ce sa plece banii cand pot sa vina. Ei bine, in proportie de 90% din cazuri aceasta strategie o sa vina ca un ciocan in capul tau 馃檪 Da, durerile de cap incep sa apara inca de la primele propuneri si nu vei sti cum sa scapi mai repede de acest proiect. Dar crede-ma stresul la care te supui nu merita nicio suma de bani. Daca nu lucrezi cu pasiune, spune << urmatorul >>. Imi vei multumi mai tarziu.

2. Daca un client te lauda prea mult.

Sigur, atunci cand esti apreciat este motiv de bucurie dar din experienta clientii care te ridica in slavi sunt de evitat. De ce ? Pentru ca este un semn ca sunt dificili si extrem de pretentiosi. Au vazut ce poti face si vor un lucru vazut. In multe cazuri s-a dorit o copie a unui proiect anterior, lucru pe care nu l-am acceptat sau s-a dorit un proiect foarte lucrat dar pe o suma mica de bani… Desigur, nici acest lucru nu l-am acceptat si va sfatuiesc sa nu faceti nici voi.

3. Daca a incercat sa faca acelasi proiect cu altii.

Cand clientul iti spune: am incercat sa lucrez cu mai multe firme / liber profesionisti dar am fost dezamagit. Am intalnit clienti care si-au luat teapa din greseala. Am intalnit clienti care si-au luat mai multe tepe din neatentie sau nepricepere. Despre tepe online am mai vorbit. Si se intampla… Insa daca un client va spune ca a incercat de mai multe ori sa lucreze cu oameni talentati si a intampinat greutati sau nu a fost multumit… acesta este un semn ca problema este de fapt la el. Daca nu vrei sa ai dureri de cap, evita-l. Nu o sa-l multumesti pentru ca nu stie ce vrea !

4. Daca crezi ca este un proiect bun pentru portofoliu si atat.

Se intampla foarte des ca firmele mari sa fie cele care platesc extrem de putin. Si iti zici: Eh, este o oportunitate. Pot sa-l folosesc in portofoliu si asta o sa ma ajute mai mult. Este ok daca esti la inceput de drum dar nu uita ca acesta tactica este o capcana si s-ar putea sa regreti mai tarziu chiar daca proiectul o sa-l finalizezi cu succes. Odata ce ti-ai facut un portofoliu ok trebuie sa inveti sa te vinzi si sa stii care este valoarea ta pe piata. O sa tot fie oportunitati si daca negociezi bine vei fi platit atat cat meriti.

5. Daca clientul nu stie sa explice ce vrea.

Am avut un client de care rad de fiecare data cand imi aduc aminte. Am facut contract, totul bine. Dar cand i-am trimis propunerea de design mi-a spus: ” nu este asa cum l-am visat “. Intreb: “Si cum l-ati visat ? ” Spune:” nu stiu, asa cumvaaa…”. Deci da, daca esti liber profesionist, CLAR trebuie sa fii si CLARVAZATOR. Nu ?

Cine a colaborat cu mine stie ca niciun nou proiect nu trece de testul suprem 馃檪聽 Formularul cu intrebari. Nu fac asta pentru ca vreau sa fiu dificila ci pentru ca sunt intrebari la care daca nu stiu raspunsul nu pot sa am o viziune despre proiect. Pe langa faptul ca salvez timp, clientul imi spune in cuvintele lui ce viziune are si imi da eventual exemple despre lucrari care-i plac. Clientii care nu stiu sa explice ce vor au nu numai o problema de comunicare. Sunt o combinatie de nu stiu, nu vor si uneori nici nu se pricep. Din nou, cu foarte mare greutate vei reusi sa termini acest proiect daca reusesti intr-o forma sau alta sa-l multumesti.

Sper ca aceste mici sugestii sa te ajute, daca esti liber profesionisti. Astept sa impartasesti cu mine pataniile tale. Sau daca esti o persoana care te incadrezi in unul dintre punctele de sus, astept sa iti spui punctul de vedere. Nu-l voi cenzura !




8 Comments

  1. Intreb si eu…la punctul 3, dovada ca esti cel mai bun nu vine din faptul ca tu reusesti sa-l faci pe nehotarat sa stie ce vrea?

  2. Eu ma refeream la situatia in care, in urma discutiilor, propunerea designerului este atat de buna incat convinge…zici “da, asta imi doream”. Nu vb de oameni pe care tre sa-i convingi CA vor sau ca le trebuie..aia e altceva. Zic doar ca succesul cel mai mare e atunci cand un client care nu stie ce vrea e multumit. Cand clientul stie prea bine ce vrea, drsignerul devine executant…nici asa nu e bine.

    • Exista multe directii in care poti merge cu un design. Sunt norocoasa in ultimul timp pentru ca am clienti care au inteles ca sunt specialist si acesta este motivul pentru care au decis sa lucreze cu mine. Adica oameni care se lasa pe mana mea. Si da, prin design poti face un lucru atat de frumos incat sa zica da,da si da. Dar un design frumos fara continut si mesaj de marketing este ca o femeie frumoasa si atat… Clientul este cel care trebuie sa-ti furnizeze niste informatii cat mai detaliate despre afacerea lui pentru ca primul lucru pe care il face un grafician ( sau ar trebui sa-l faca ) este sa inteleaga businessul respectiv. Iar de aici sa schiteze punctele cheie astfel incat sa faca un design atractiv dar si util, care comunica ceva. Aici este in general problema clientului nehotarat de la pctul 3, pentru ca nu a stat de vorba cu el niciodata sa se intrebe lucruri esentiale despre afacerea lui. Nu este interesat. Vrea ceva acum doar ca sa poata vinde ( asta o sa-ti spuna toti…) dar nu stie mai mult de atat. Ce nu inteleg ei este faptul ca in ziua de astazi nu mai este suficient sa ai un produs si sa spui ca pretul este x. Trebuie sa faci un mic efort ca sa fii DIFERIT iar pentru asta trebuie sa stii cat mai bine CE VREI nu ca design, ca plan de afacere in primul rand. Raman la concluzia mea ca astfel de clienti sunt periculosi si trebuie evitati.

    • Un client care stie ce vrea nu este unul care vine si iti da exemple de lucrari pe care sa le copiezi sau care iti arata forme sau culori pe care vrea sa le imbini tu ca designer pentru ca el nu stie programele de grafica. ( pt ca altfel le facea el… 馃檪 )

  3. De acord, in partea de bussines nu e treba ta sa convingi. Eu nu m-am gandit atat de departe, fiindca aia nu sunt clienti pt designer, ci pt firme de consultanta. Structura si elementele de marketing ar trebui facute in alta parte.
    Dar despre ala f hotarat cred ca e chiar asa. Poate n-ai intalnit, dar sunt oameni care au vazut ceva, le-a placut si vor la fel, sau care si-au facut singuri schita si pe aia o vor. Si sunt mai greu de convins decat aia care nu stiu deloc ce vor :))

    • Ma ocup si de partea de marketing a unui website, de exemplu. Iar daca esti liber profesionist, marketingul devine o parte din tine pentru ca altfel nu poti sa vinzi. Desigur, poti sa stii mai mult sau mai putin marketing, in functie de ceea ce vrei sa obti insa pentru mine este o pasiune si ma ajuta sa inteleg cum functioneaza acesta lume de afaceri. Pe de alta parte, marketingul online ( cu totul alta poveste ) este si el o alta parte de care ma ocup si sunt pasionata. Alta parte fara de care nu as putea ajunge la clientul tinta. Deci in acest sens spun, ca un client trebuie sa vina la mine cu niste informatii foarte clare despre afacerea lui pentru ca numai asa pot sa-i gasesc acel mic lucru care-l face deosebit, sa-l transform in mesaj de marketing si sa construiesc mai departe un design care sa aiba nu numai un aspect atragator dar sa spuna in acelasi timp ceva. Sa transmita, sa convinga si sa vanda in final. Mai mult, daca ne referim strict la site, acesti pasi sunt esentiali pentru ca vizitatorii sa se poata intoarce pe site, sa-l tina minte si poate sa-l si iubeasca. Altfel, va fi un alt site dragut si atat.

Comentariul tau

Your email address will not be published. Required fields are marked *